Hva er greia med fiksjon?
Kanskje
er det lurt å begynne hele den teoretiske diskusjonen med spørsmålet om fiksjon.[1] I doktorgradprosjektet
mitt skriver jeg om en bestemt type fiksjon – litterær, tekstforankret fiksjon,
og det er også den typen jeg vil drodle litt om i dette innlegget (senere
kommer jeg til å snakke om fiksjoner som er mer visuelle enn tekstuelle, men
det tar vi når det kommer). Så kan vi spørre – hva for noe er en fiktiv tekst?
Og når er en tekst fiktiv? Hva er fiksjon i det hele tatt? Hvordan kan vi
avgrense den?
Så
å si kan vi snakke om to modeller som definerer den fiktive eksistensen. Den
første modellen virker dominerende, og den tar som gitt at man kan
identifisere fiktive tegn gjennom språket og systematisering. Man snakker om en
viss type lingvistiske indikatorer som gir oss tegn til at vi møter en fiktiv
tekst. Det finnes flere trekk som brukes for å definere fiksjon og som kan
variere i stor grad – noen sier at det er bruk av tredjepersons perspektiv (Käte
Hamburger) eller beskrivelse av ikke-historiske hendelser (Thomas J. Robert),
andre finner fiksjonens essens i fri indirekte tale når
førstepersonsopplevelsen gjengis med tredjepersons tale (Ann Banfield) – men
disse teoriene har etter hvert vist seg som lite fungerende. Likevel tar man
ofte utgangspunkt i at den fiktive eksistensen finnes på språknivå og ligger i
den referensielle kraften språket har – som da ikke referer til noe virkelig,
men til noe poetisk (Roman Jakobson). Språket blir da brukt annerledes enn i
virkelige ytringer som omhandler fakta eller situasjoner i vår faktaverden. Andre
typer avgrensninger baserer seg på narratologiens premisser og knytter
fiksjonsbegrepet til det narratologiske utgangspunktet – altså at vi har en
fiktiv fortelling (handling) i sentrum, som for eksempel norske Geir Farner
gjør i boka Litterær fiksjon fra 2010.[2] Men også fokus på
handlingen og fortelleren er ofte knyttet til språket og systematisering –
særlig når man prøver å skille det fiktive narrativet fra det faktiske og
drøfter forholdet mellom fortelleren og virkeligheten (Gérard Genette).
Men
hva med historier som tar utgangspunkt i reelle hendelser? Hva med
kontrafaktiske skildringer? Og hva med historier som ikke har særlig handling?
Min
lesning av fiksjonsbegrepet er mye mer påvirket av den filosofiske modellen som
ikke refererer til språklige tegn eller narrative systemer. Denne
ikke-systematiserende fiksjonsmodellen baserer seg på tekstens indre kontekst,
logikk og semantikk. Det er tekstens iboende logikk som sier noe om dens
fiktive karakter – og ikke bare det. Denne logikken står også bak konstruering
av fiktive verdener. I denne optikken er fiksjonalitet skapt som et spesifikt
forhold mellom ytringssituasjonen, dens kontekst og talerens engasjement i
situasjonen. Ruth Ronen, en av
de fremste teoretikerne i feltet skriver: «the fictional by definition does not
refer to an inner structure but to a type of relation: a relation maintained
between what is contained within the literary text and what lies beyond its
boundaries.»[3] Ifølge denne modellen finnes det
heller ikke noen spesifikke tegn som skiller det fiktive fra det virkelige og
fiksjonens logikk er heller ikke avhengig av dem. Som mest avgjørende oppfatter
denne modellen den kulturelle konteksten som bestemmer om kunstverkets
fiksjonalitet – altså, hvis noen utnevner en bok til å være en roman, så leser
og drøfter vi den som et fiktivt verk og grubler ikke lenger over mulige
fiksjonspregende tegn i språket eller sjangeren. Det sparer både tid og krefter
og gir oss mulighet til å fokusere på andre ting knyttet til verkets fiktive tilværelse.
Argumentering
for fiksjonalitet er viktig når man vil skrive om noe som konvensjonelt er
ansett som ikke fiktivt, og omtale det som fiktivt (i samme situasjon havner
man når man vil analysere lyrikken som fiktiv – og at det til tider kan være veldig
krevende, kan jeg mye om), men den er ikke nødvendig for slike kunstverk som i utgangspunktet
fungerer som fiktive. Derfor skal jeg ikke lenger beskjeftige meg med
fiksjonsbegrepets avgrensing og vil heller rette søkelyset mot det uklare
forholdet mellom mulige og fiktive verdener – i neste innlegg.
[1] Her mener jeg ikke
„fiction“ som en konkret prosaisk sjanger på engelsk, men en type litteratur
(eller annen kunst) som ikke er sakprosa eller biografi.
[2] Geir
Farner, Litterær fiksjon (Oslo:
Unipub, 2010).
[3] Ruth
Ronen, Possible worlds in literary theory,
vol. 7, Literature, culture, theory, (Cambridge: Cambridge University Press,
1994), 82-83.
(Photo by Patrick Tomasso on Unsplash)
Kommentarer
Legg inn en kommentar