Velkommen eller hvorfor skrive om fiktive verdener
For
tre uker siden avsluttet Arteriet, et lite kunstnerdrevet galleri på Lumber i
Kristiansand, en treukers visning av utstillingen «Strekkeren» av Maja Hagen
Torjussen. Det var en ung sørlandsk forfatter som viste et slags visuelt
supplement til sin forfattervirksomhet. Hennes prosjekt er omtalt som «et
visuelt språk- og objektbasert dystopisk univers» på Arteriets nettside. Utstillingsteksten
fortsetter følgende: «I utstillingen undersøker Torjussen hvordan å presentere
et litterært univers ved hjelp av tekst og installasjoner i to utstillingsrom.
Hvilke muligheter oppstår for fiksjonen under disse omstendighetene?»
Torjussens utstilling, og også litterært arbeid, problematiserer tanken om
språket som meningsbærende og kontrollerende. Gjennom ulike ordlek utfordrer
hun vår forståelsesramme og språkets rolle. Vi kan stille oss spørsmål – hva om
vi endrer de konvensjonelle betydningene? Hva om vi oppdager at de ikke er
riktige?
Intensjonen
min er faktisk absolutt ikke å drøfte Torjussens merkelige skrive- og
bildeprosjekt, selv om det ville være verdt det. Jeg vil heller skrive litt om alle
disse begrepene som man tyr til for å beskrive hennes egenartede imaginasjon – som
for eksempel «et objektbasert/litterært univers» eller verkets «fiksjon». Ulike
betegnelser for å markere fiktive verdener, fiktive univers, og fiksjonens
gåter og huler, finnes overalt. De er ofte brukt om bøker eller filmer, men
uten at vedkommende mener noe presist eller vil antyde noen forbindelse med et
spesifikt teoretisk grunnlag. Se på den norske mest elskede tegneseriekarakteren
Donald Duck. Det finnes til og med en bok viet til utforskning av hans fiktive
verden – nå sikter jeg til Donaldismen. En muntert-vitenskapelig studie
over Donald Duck og hans verden av Jon Gisle. Kvalitet,
innarbeidelse og troverdighet av fiktive verdener er noe som man også betrakter
i anmeldelser av dataspill – særlig med tanke på spillerens tilegnelse av spillets
animerte virkelighet.
Jeg
hadde neppe lagt merke til det før jeg begynte med doktorgradsprosjektet mitt hvor
drøftingen av det teoretiske konseptet kalt «possible-worlds theory» står i
sentrum, men så dukket det plutselig opp en overveldende masse med lignende
uttrykk foran meg. Selvfølgelig kan man stille seg skeptisk til mitt valg å
problematisere noe så trivielt og teoretisere rundt åpenbare betegnelser. Alle
vet jo hva vi snakker om når vi snakker om bokens/filmens/spillets fiktive
verden. Men stemmer det? For det første synes jeg ikke at man automatisk skjønner
alle nyanser som ligger i dette begrepet. For det andre gjør større kjennskap
til fiktive-verdener-problematikken oss – både oss lesere eller tilskuere, men
også oss teoretikere – mer bevisste over leseprosessen, imaginasjon og tolkningsmuligheter
bruk av konseptet innebærer. Gjennom større bevissthet om teorien kan vi få
vite om leseprosessen, det kan åpenbare skjulte strukturer i romaner, men også
litt mer generelt sagt – det viser oss hvordan vi skaper parallelle verdener og
lever i dem.
Denne teorien har sine arenaer, hovedveier og blindveier og jeg vil da vandre litt gjennom og bringe dem fram sammen med ulike fiktive fortellinger som beviser teorien. Den oppmerksomme leseren har imidlertid merket et begrepsmessig rot og uorden i mine refleksjoner. Hvordan henger fiktive verdener sammen med mulige verdener og hvorfor bruker jeg begrepene om hverandre? Hva er regelen for å betegne noe som «fiktivt»? Om dette og mange andre ting skal jeg fortelle i de neste innleggene mine.
Hilsen Eva
(Sitater og bilde er tatt fra: https://www.arteriet.no/kunstnere-2/kunstnere-2021/568-maja-hagen-torjusse)
Kommentarer
Legg inn en kommentar